Här nedan finns några artiklar och recensioner länkade.
Vill du också ha ett referensexemplar av boken och/eller appen?
Hör av dig!

Västeråsförfattare prisas för ny ABC-bok

När förskolans alfabetsramsa hade omoderna beskrivningar av vad mammor och pappor gör bestämde sig Annelie Salminen för att skriva en ny till dem. I kväll fick hon pris för projektet.

Läs hela artikeln: vlt.se

Motiveringen till SEB:s pris Årets sociala entreprenör

"SEB Social Entrepreneur Award 2014 går till en person som fill få människor att växa. Denna person har genom sina insatser satt fingret på en utsatt grupp i samhället. Gjutit mod och styrka i barn och deras föräldrar, som känner att de inte passar in i normen och därigenom fått dem att våga följa det de tror på. Detta trots att det kan vara svårt och ensamt att stå emot gamla och daterade värderingar som lever kvar.

Genom skrivande, musik och dans har hon ökat medvetenheten kring hur det är att växa upp i dysfunktionella familjer, och kring transpersoner och dess närstående. Det berör könsroller och att vara fast i förväntningar, att våga bryta sig loss och leva sitt eget liv. Ett bra exempel på detta är hennes bok “Modingarna och alfabetet” som handlar om ett folk med normbrytande könsuttryck och kroppsfunktioner.

Vi är övertygade att skaparen av “Modingarna och alfabetet” kommer att fortsätta skapa debatt om vilka värderingar vi för över till våra barn i gamla ramsor och sånger.

SEB Social Entrepreneur Award 2014 går till Annelie Salminen - som härmed kommer att bli inbjuden till oss på SEB för att utbyta tankar och idéer kring att öka medvetenheten kring normer."

SEB

Debattartikel i vlt: Starka normer behöver ifrågasättas

Ledamöterna i Västerås fullmäktige fick Modingarna och alfabetet i julklapp 2014. I samband med det skrev författaren Annelie Salminen en debattartikel.

Läs hela debattartikeln: www.vlt.se

Feministbiblioteket

(Vinnare av Årets nischade bokblogg, Massolit Book Blog Awards 2015)

(…) Jag ger en stor tumme upp till de lite crazy Modingarna och ett bra projekt med att få barnen att hänga upp alfabetet på annat än traditionella könsroller. Det är ett skolexempel på feminism i praktiken utan att skriva någon på näsan. Fantastiskt är också att Salminen har jobbat på många plan med boken.

Hanna Lager

Läs hela: Feministbiblioteket.se

Bokhyllan

(…) nånting säger mig att detta är den mest perfekta alfabetsbok jag hållit i mina händer (har jobbat många år med barn) så här kommer mitt omdöme. (...) Jag kan inte annat än rekommendera denna bok till både förskolor och föräldrar... och framförallt mor- och farföräldrar *hihi* Ett noga och väl genomtänkt arbete av Annelie Salminen som är väl värd de priser hon fått. I sin enkelhet så otroligt välarbetat. Massor av kul väntar den som investerar i denna bok (som är sååå mycket mer än "bara" en bok) och i de barn som är vår framtid!

Marlene Agrogiannis

Läs hela: Bokhyllan

Barnboksprat

(…) Vart annat uppslag innehåller den allra ljuvligaste bild som tänkas kan, full av fantasi, glädje, lekfullhet och rörelse – precis som det ska vara när man lär sig alfabetet. De korta textraderna är rimmade och rytmiska, även om man inte visste att det fanns musik till så känns det i kroppen – det är som en framförd rörelse- och musiksaga. (…) Av material från AS-förlag framgår att affisch och förskole-/ skolpaket kan beställas; det känns som en given grej för alla förskolor.

Marit Jonsson

Läs hela: Barnboksprat

Välkommen till trädkojan

(…) Detta är ett kul och lärorikt sätt att utveckla språkkunskaper hos barn. Pyret blir som sagt tre år i början av nästa månad och han har visat intresse för bokstäver så detta kommer bli en bok som vi kommer läsa flitigt. (…)

Läs hela: Välkommen till trädkojan

SuperQuinnan: MODINGARNA - EN APP, EN BOK, FLERA SÄTT ATT ARBETA PÅ!

(…) detta är för alla barn oavsett var de befinner sig i sin språkliga utveckling. Desto tidigare man börjar arbeta med sången och boken desto bättre, för denna sång är genialisk! (...) En förskola som börjar arbeta med Modingarna som ett projekt tror jag kommer se en positiv utveckling i barnens språk, motorik och samarbetsförmåga. Det finns så många sätt att arbeta med detta som grund. (...) detta är första gången jag tycker om en alfabetssång själv.

Läs hela: Superquinnan.se